De ondernemersvereniging Nistelrode heeft twee vrijkaartjes voor de lezing van Bas Nijhuis’, daar begon de uitnodiging mee. Afgelopen zaterdag was het zover en voetballiefhebber Tim Wijnen, schreef voor DeMooiBernhezeKrant een recensie.

Bevlogen over de wereld van betaald voetbal.

Het zal geen toeval zijn dat de voorstelling van Bas Nijhuis precies anderhalf uur duurde en geen moment verveelde. Zo zal hij waarschijnlijk zijn ideale voetbalwedstrijd ook zien.

Een lezing over het scheidsrechtersleven van voetbalarbiter Bas Nijhuis is alsof je een voetbalwedstrijd bezoekt waar hij zelf de fluit hanteert. De arbiter houdt van lekker stevig doorvoetballen met een hoog tempo waar af en toe een oogje door hem wordt dichtgeknepen. Zo vliegt hij zijn voorstelling ook aan. Met een lekker vaartje in zijn, soms smeuïge, anekdotes, geeft hij het publiek zijn unieke blik op de scheidsrechterswereld van het betaalde voetbal in binnen- en buitenland.

Het prettige is dat de flamboyante Nijhuis bij zijn verhalen uit de praktijk geen blad voor de mond neemt. Hij is niet politiek correct en neemt zijn directe collega-scheidsrechters, maar ook de profvoetballers regelmatig op de hak. Nijhuis op het podium is zoals hij zich ook presenteert op het voetbalveld. Daar kun je als voetballiefhebber van houden of niet, spraakmakend is het wel.

Tekst: Tim Wijnen
Foto’s: Marcel van der Steen
… meer foto’s op www.mooibernheze.nl