Ondernemers zeggen massaal het vertrouwen in het huidige kabinet op: liefst 84 procent denkt dat het beleid van de regering geen positief effect op het eigen bedrijf zal hebben.

Dat blijkt uit het grote jaarlijkse Prinsjesdag Onderzoek van MKB Belangen waar ruim vijfduizend ondernemers aan meededen. Het meest opvallende is dat ondernemers geen vertrouwen in de woorden en de beloftes van het kabinet Rutte III hebben. Zo denkt 85 procent van de ondervraagden toch nog, direct of indirect, op te zullen draaien voor de gevolgen van de afschaffing van de dividendbelasting. Ook als het gaat om de verlaging van de vennootschapsbelasting is er weinig geloof. Bijna zeventig procent “wil het eerst zien en dan pas geloven” terwijl ruim twintig procent denkt dat het er überhaupt niet van zal komen.

Adrienne van Veen, directeur van MKB belangen: “Wij vertegenwoordigen echt de kleinere zelfstandigen, bij wie de grens tussen bedrijf en privé veelal heel dun is. Uit het onderzoek blijkt dat er iets positiever wordt gedacht over de privésituatie dan over de zakelijke vooruitzichten. Veel ondernemers hebben ook nog pijn en achterstanden uit de crisisperiode weg te werken.”

Volgen van Veen is het voor het eerst dat er echt wantrouwen uit de resultaten spreekt. “De overgrote meerderheid gelooft de beloftes van Den Haag gewoon niet meer.”

Ondanks de positieve economische verwachtingen is het mkb weinig positief over de impact daarvan op hun bedrijf. “Liefst 83 procent verwacht geen positief effect van de 1,5 procent toename van de koopkracht op de eigen omzet. Slechts 19 procent denkt er zélf in 2019 financieel op vooruit te gaan. Het zijn vooral de bouw-gerelateerde ondernemers die de toekomst wel degelijk zonniger inzien”, aldus MKB Belangen.

De ondernemers geven het kabinet een vier als gemiddeld rapportcijfers. In 2017 was dit nog een mager zesje, in 2016 beloonde het MKB het kabinet nog met een 6,5.