Onderstaand artikel verscheen woensdag 24 februari in DeMooiBernhezeKrant.

Nederlandse Schuldhulproute wijst je de weg naar financiële rust

BERNHEZE – Eén op de vijf huishoudens zit in de financiële problemen en als gevolg van de coronacrisis is de verwachting dat het aantal huishoudens met schulden zelfs nog zal stijgen van 1,5 naar 2,7 miljoen. Voor deze mensen zal de Nederlandse Schuldhulproute zich in 2021 gaan bewijzen als de grote succesfactor om schulden voor ééns en voor altijd te boven te komen én (voor) te blijven.

Schaamte
“Torenhoge schulden? Dat overkomt mij niet.” Maar onvoorziene omstandigheden kunnen je leven drastisch veranderen. Het komt regelmatig voor dat uit schaamte of uit onmacht een schuldensituatie niet wordt aangepakt. Gevolg is dat de schulden razendsnel oplopen, en daarmee ook de schuldenstress. En dat is jammer, vindt Marijke Blanken, voorzitter van SchuldHulpMaatje Bernheze, want: “Die schaamte is helemaal niet nodig. Het kan de beste overkomen.”

Succes
Een schuld kan zo groot niet zijn of hij kan worden weggewerkt. Maar hoe pak je dat aan en waar begin je dan? De Nederlandse Schuldhulproute is uit de bus gekomen als meest succesvolle initiatief om mensen uit de schulden helpen én te houden, of zelfs schulden te voorkomen. En dat maakt de Nederlandse Schuldhulproute relevant en behulpzaam voor iedereen – mét of zonder schuld.

Snelweg
De Nederlandse Schuldhulproute is een digitale ‘snelweg’ met vier ‘afslagen’. Via een eenvoudige en anonieme online test op Geldfit.nl word je een bepaalde afslag opgestuurd. Je komt op de eerste afslag als je met wat zelfhulp al goed zelfstandig aan de slag kunt. Op de tweede afslag kom je, als je vanwege je geldzorgen beter gekoppeld kunt worden aan een getrainde ‘buddy’: een digitale vrijwilliger helpt je dan bij je geldzaken, bijvoorbeeld via de Fikks-app.

Blijkt persoonlijke hulp noodzakelijk, dan kom je uit bij de derde afslag: gecertificeerde vrijwilligers van SchuldHulpMaatje begeleiden je op een vertrouwde manier uit je schuldzorgen. En als de situatie écht nijpend is, word je opgevangen door de gemeente – de vierde afslag – die je met professionele schuldhulpverlening op weg helpt naar een schuldzorgenvrije toekomst.

Perspectief
Met de nieuwe Wet Gemeenschappelijke Schuldhulpverlening, die per 1 januari in werking is getreden, heeft de gemeente daarmee een belangrijke taak toegewezen gekregen in het verhelpen van de schuldenproblematiek.

Wethouder Rien Wijdeven is bijzonder enthousiast over de kick-off van de Nederlandse Schuldhulproute: “De emmer moet vrijwel altijd eerst overlopen, voordat men aan de bel trekt. Men zit in zak en as, want de schulden zijn dan al bergen hoog. Dankzij de Nederlandse Schuldhulproute komt er voor hen weer rust en perspectief.”

Zit je met geldzorgen? Ken de weg!
De eerste stap helpt je verder: www.geldfit.nl