In Nistelrode is het idee opgeworpen om de belangstelling te peilen. Mocht jij belangstelling hebben voor meer infomatie?  Laat het dan weten via info@ovnistelrode.nl. Je krijgt een bericht van ontvangst en bij voldoende belangstelling worden er vervolgstappen genomen en brengen we je op de hoogte. Hieronder lees je meer over Broodfonds.

Word je als zelfstandige ziek, dan zit je zonder inkomen. Ben je een jaar ondernemer? Dan is een Broodfonds misschien iets voor jou!
In dit filmpje wordt uitgelegd wat het inhoud.

Ben jij meer een lezer? Het verhaal in het filmpje hier nogmaals uitgelegd
Een Broodfonds bestaat uit minimaal twintig tot maximaal vijftig ondernemers, die elkaar kennen en vertrouwen. Je steunt elkaar bij ziekte. Daarvoor zet je elke maand een vast bedrag opzij. Wie langdurig ziek is, krijgt van de anderen schenkingen om van te leven. Die kun je maximaal twee jaar achtereen krijgen. De meeste mensen die ziek worden (99%) zijn binnen twee jaar weer aan het werk. De eerste maand is voor je eigen risico. Je kiest het schenkingsniveau dat bij je inkomen past. Wil je zelf een hoge schenking, dan schenk je ook meer aan de zieken in je broodfonds. Kies je voor een lager niveau, dan schenk je minder. Over je Broodfonds beslis je samen, daarom is het belangrijk dat je elkaar kent en de bijeenkomsten bezoekt. Als jij arbeidsongeschikt wordt zijn er geen controlerende artsen, in plaats daarvan zie je elkaar en weet iedereen naar wie hun geld gaat.

Het Broodfonds is een collectieve voorziening voor arbeidsongeschiktheid, ontwikkeld dóór en vóór ondernemers. Vaak wordt dit type voorziening ook wel aangeduid als ‘schenkkring’. De BroodfondsMakers begeleiden bij de oprichting van de individuele groepen en zorgen ervoor dat aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Alleen groepen die zijn opgezet door de BroodfondsMakers en die zich houden aan de voorwaarden zijn een Broodfonds™ en mogen die naam gebruiken.

De voorwaarden zijn voor iedereen gelijk:

• bij toetreden ben je arbeidsgeschikt,
  • je onderneemt al een jaar (in overleg met je broodfonds bestuur kan hiervan afgeweken worden),
  • je haalt minimaal gemiddeld € 750,- per maand netto winst uit je onderneming.

Het Broodfonds is voor zelfstandigen met en zonder personeel, vennoten van een VOF, maten in een maatschap en directeur-grootaandeelhouders (DGA’s) van een BV. Uit allerlei beroepen kun je meedoen aan een Broodfonds. In een bestaand Broodfonds kom je alleen op voordracht. Je kunt aanhaken bij een Broodfonds in oprichting of via een van onze informatieavonden. Natuurlijk kun ook zelf een Broodfonds oprichten.

Deelnameniveaus

maandelijkse inleg
(exclusief contributie)
maandelijkse schenking
in geval van ziekte
€ 33,75 € 750,00
€ 45,00 € 1.000,00
€ 56,25 € 1.250,00
€ 67,50 € 1.500,00
€ 78,75 € 1.750,00
€ 90,00 € 2.000,00
€ 101,25 € 2.250,00
€ 112,50 € 2.500,00

Kosten

Eenmalig betaal je als lid € 225,00 inschrijfkosten. Daarnaast betaal je iedere maand € 12,50 contributie plus de inleg die je zelf hebt gekozen. Van je contributie gaat een deel naar je Broodfonds en € 6,- naar de BroodfondsMakers voor de leden- en besturenportals, het berekenen van schenkingen, doen van controles, geven van adviezen en trainingen. Je opent een persoonlijke bankrekening voor je maandelijkse inleg. Voor gezamenlijke uitgaven en administratie krijgt je Broodfonds ook een verenigingsrekening.

Nog meer hierover lees je hier…