Overzicht van alle initiatieven in de regio en ideeën om duurzamer te leven.

Er zijn in Bernheze tal van initiatieven op het gebied van maatschappelijk verantwoord leven, milieu, ecologie en een toekomstgerichte economie. Samen levert dit een grote verscheidenheid aan duurzame producten en diensten op. Maar welke initiatieven zijn er nu precies? Waar vind je die als bewoner van de regio? En hoe kun je er gebruik van maken? De leden van de Triple P stuurgroep hoorden deze geluiden steeds vaker en namen het initiatief voor de Bernhezer Dag van de Duurzaamheid in het voorjaar van 2017.

Een markt waar inwoners en ondernemers elkaar kunnen ontmoeten. Bernhezer Dag van de Duurzaamheid 8 april 2017: podium voor alle duurzame initiatieven.

‘Een paar jaar geleden brachten we als Stuurgroep Triple P al veel duurzame ondernemers bij elkaar met als doel om elkaar te leren kennen en verbindingen tot stand te brengen. Dit resulteerde toen in een prachtige bijeenkomst met zo’n 65 enthousiaste initiatiefnemers. Hier willen we nu op voortborduren door mensen uit de regio met deze duurzame ontwikkelingen te laten kennismaken door middel van een duurzaamheidsmarkt. We laten de talloze prachtige initiatieven die er in de omgeving zijn zien en helpen mensen vooral ook praktisch op weg’, aldus Udo Waltman, directeur van SGS Search.
‘Op deze markt kunnen consumenten/inwoners antwoord krijgen op vragen als: Wat kan ik allemaal doen om mijn woning energiezuiniger te maken? En wat kan ik nog meer doen om mijn steentje bij te dragen aan een duurzame maatschappij?’

De Bernhezer Dag van de Duurzaamheid vindt plaats op de inspirerende, duurzame locatie van SGS Search. Waltman: ‘We zijn centraal gelegen en hebben in onze fraaie heemtuin genoeg ruimte om een mooie markt op te bouwen, dus alle duurzame ondernemers uit de omgeving zijn van harte uitgenodigd. We willen nadrukkelijk ook een oproep doen aan nieuwe en kleinere initiatiefnemers om zich voor deze markt aan te melden. Hierbij is er ook ruimte voor nieuwe biologische of fairtrade producten. Alle ideeën, producten en voorbeelden die eraan bijdragen om samen in de regio de juiste energie te genereren om te werken aan duurzaamheid zijn welkom.’

Aanhaken jongste generaties
Corné Roovers, Directeur Particulieren & Private Banking van Rabobank Oss-Bernheze vult aan: ‘Naast het leggen van dit soort verbindingen willen we ook graag de jongste generaties aanhaken bij dit thema, zodat ze dit als het ware met de paplepel krijgen ingegoten. Daarom gaan we de komende periode in gesprek met middelbare en basisscholen om te kijken op welke wijze we scholieren bij de Bernhezer Dag van de Duurzaamheid kunnen betrekken. We hebben hier al hele mooie ideeën voor.’ Het belooft hoe dan ook een hele gezellige dag te worden waar voor jong en oud genoeg te zien en te beleven valt.’

Aanmelden bestaande en nieuwe duurzame initiatieven
Heeft u een duurzaam product ontwikkeld of bent u op een ander manier actief met een duurzaam project of initiatief in de regio? Of bent u een particulier en heeft u ideeën of voorbeelden die u graag met anderen wilt delen? Meld u dan aan via c.derikx@bernheze.org en verzeker u van een plaats op de markt van de Bernhezer Dag van Duurzaamheid van 8 april 2017.
Initiatiefnemers De Bernhezer Dag van de Duurzaamheid is een initiatief van de Stuurgroep Triple P bestaande uit Rabobank Oss Bernheze, Gemeente Bernheze, BECO Bernhezer Energie Coöperatie, ZLTO Bernheze en SGS Search B.V. De stuurgroep is in 2012 opgericht met als doel bevlogen mensen met goede ideeën over duurzaamheid met elkaar in contact te brengen en een podium te bieden.