Het oprichten van een broodfonds gaat in vier stappen. Eerst wordt er een informatiebijeenkomst georganiseerd. Hierna kun je afspraken gaan maken en schrijven de deelnemers zich in. De start van het Broodfonds komt vervolgens met een officiële feestelijke bijeenkomst. Iedereen legt vanaf nu maandelijks geld opzij voor het Broodfonds. Hieronder nog even de belangrijke punten op een rij.

Interesse voor de uitnodiging voor de informatiebijeenkomst? Stuur je mail naar info@ovnistelrode.nl

• Informatiebijeenkomst Laat je goed informeren.
    Een Broodfonds oprichten is niet moeilijk, je krijgt er goede begeleiding bij. Als initiatiefnemers kies je een locatie en breng je minimaal vijfentwintig mensen bij elkaar. Je krijgt een presentatie van de uitgangspunten en alle vragen worden beantwoord door de BroodfondsMakers. Als de aanwezigen daarna in een Broodfonds willen, plannen we de volgende bijeenkomst.

• Afspraken maken
    Maak samen afspraken. Tweede bijeenkomst leg je samen de afspraken vast in het reglement op basis van de uitgangspunten. Ook kies je het eerste bestuur en naam van je groep.

• Deelnemers schrijven zich in
    Het inschrijven door de deelnemers gebeurt online en duurt anderhalve maand. Vanaf vijfentwintig ondernemers kun je beginnen (lees: waarom minimaal vijfentwintig deelnemers). De deelnemers schrijven zich in, kiezen hun deelnameniveau en openen hun Broodfondsrekening.

• Start van broodfonds
    De start van het Broodfonds, met een officiële feestelijke bijeenkomst. Iedereen legt vanaf nu maandelijks geld opzij voor het Broodfonds. Na de start moet ieder Broodfonds doorgroeien naar minimaal veertig deelnemers. Vijftig leden is het maximum, lees hier waarom.
    Nieuwe leden kunnen vier keer per jaar instappen. Een Broodfonds bestaat uit minimaal twintig tot maximaal vijftig ondernemers, die elkaar kennen en vertrouwen. Je steunt elkaar bij ziekte. Daarvoor zet je elke maand een vast bedrag opzij. Wie langdurig ziek is, krijgt van de anderen schenkingen om van te leven. Die kun je maximaal twee jaar achtereen krijgen. De meeste mensen die ziek worden (99%) zijn binnen twee jaar weer aan het werk. De eerste maand is voor je eigen risico. Je kiest het schenkingsniveau dat bij je inkomen past. Wil je zelf een hoge schenking, dan schenk je ook meer aan de zieken in je broodfonds. Kies je voor een lager niveau, dan schenk je minder.
    Over je Broodfonds beslis je samen, daarom is het belangrijk dat je elkaar kent en de bijeenkomsten bezoekt. Als jij arbeidsongeschikt wordt zijn er geen controlerende artsen, in plaats daarvan zie je elkaar en weet iedereen naar wie hun geld gaat. Het Broodfonds is een collectieve voorziening voor arbeidsongeschiktheid, ontwikkeld dóór en vóór ondernemers. Vaak wordt dit type voorziening ook wel aangeduid als ‘schenkkring’.

• De BroodfondsMakers begeleiden bij de oprichting van de individuele groepen en zorgen ervoor dat aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Alleen groepen die zijn opgezet door de BroodfondsMakers en die zich houden aan de voorwaarden zijn een Broodfonds™ en mogen die naam gebruiken.

• Voorwaarden

De voorwaarden zijn voor iedereen gelijk:
    • bij toetreden ben je arbeidsgeschikt,
    • je onderneemt al een jaar (in overleg met je broodfonds bestuur kan hiervan afgeweken worden),
    • je haalt minimaal gemiddeld €750,- per maand netto winst uit je onderneming.

Het Broodfonds is voor zelfstandigen met en zonder personeel, vennoten van een VOF, maten in een maatschap en directeur-grootaandeelhouders (DGA’s) van een BV. Uit allerlei beroepen kun je meedoen aan een Broodfonds. In een bestaand Broodfonds kom je alleen op voordracht. Je kunt aanhaken bij een Broodfonds in oprichting of via een van onze informatieavonden. Natuurlijk kun ook zelf een Broodfonds oprichten. Kijk bij meedoen… lees verder.

• Deelnameniveaus
    maandelijkse inleg (exclusief contributie)                               maandelijkse schenking in geval van ziekte
    € 33,75                                                                                                 € 750,00
    € 45,00                                                                                               €  1.000,00
    € 56,25                                                                                                €  1.250,00
    € 67,50                                                                                                €  1.500,00
    € 78,75                                                                                                €  1.750,00
    € 90,00                                                                                               € 2.000,00
    € 101,25                                                                                               € 2.250,00
    € 112,50                                                                                               € 2.500,00

• Kosten
    Eenmalig betaal je als lid € 225,00 inschrijfkosten.
    Daarnaast betaal je iedere maand € 12,50 contributie plus de inleg die je zelf hebt gekozen.

Van je contributie gaat een deel naar je Broodfonds en € 6,- naar de BroodfondsMakers voor de leden- en besturenportals, het berekenen van schenkingen, doen van controles, geven van adviezen en trainingen. Je opent een persoonlijke bankrekening voor je maandelijkse inleg. Voor gezamenlijke uitgaven en administratie krijgt je Broodfonds ook een verenigingsrekening. Wil je meer weten over de kosten?